Een duurzaam schoolgebouw met domeinen en een dakterras voor het Ashram College
Na ruim veertig jaar onderwijs in het huidige schoolgebouw, is het Ashram College toe aan een schoolgebouw dat past bij het hedendaagse onderwijs. Op het terrein van het huidige Ashram College verrijst daarom straks een gloednieuw en duurzaam schoolgebouw. Teamleider Ronald de Rooij geeft een inkijkje in de plannen.
Het Ashram College is al zo’n tien jaar bezig met plannen voor een nieuw schoolgebouw. In juni 2019 werd besloten om niet op locatie De Bijlen te bouwen, maar op het terrein aan het Marsdiep, waar de middelbare school zich nu al bevindt. “Daar is voldoende ruimte om tijdens het bouwen ook nog les te kunnen geven in het huidige schoolgebouw. Uiteraard doen we er alles aan om overlast te voorkomen. De sloop zal daarom ook plaatsvinden in de zomer van 2021”, vertelt teamleider Ronald de Rooij.
Het nieuwe L-vormige schoolgebouw komt tegenover het huidige gebouw te staan, aan de zijde van het Marsdiep en de Burgemeester Bruins Slotsingel. In de zomer van 2021 wordt gestart met de sloop. Op dat moment gaat echter nog niet heel het gebouw plat. Wat wel tegen de vlakte gaat zijn de aula en de vier gymzalen. “Nadat dit gesloopt is kan er gestart worden met de bouw. Leerlingen krijgen tijdens het bouwen van de nieuwe school gewoon nog les in het huidige gebouw. Dat brengt altijd wat belemmeringen met zich mee, maar het was voor ons de beste optie”, legt De Rooij uit.
Indelen in domeinen
In het nieuwe schoolgebouw worden diverse domeinen gecreëerd, wat aansluit bij het hedendaagse onderwijs. Dit houdt in dat diverse vakken geclusterd worden in een bepaald deel van het schoolgebouw. “De vakken biologie, natuurkunde en scheikunde vallen bijvoorbeeld onder het domein science. Hetzelfde geldt voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en economie, die ondergebracht worden in het domein society. Elk domein bevindt zich in een apart gedeelte van het gebouw. Ook komt er bij elk domein een leerplein, waar leerlingen aan vaste meubels kunnen plaatsnemen om te werken aan leerdoelen en opdrachten.”
Voor brugklassers wordt een apart domein gerealiseerd en dat is niet zonder reden. “Voor veel leerlingen is het een grote stap van de basisschool naar de middelbare school. Wij willen deze stap laagdrempeliger maken door een aparte afdeling in te richten voor brugklasleerlingen. Dit houdt in dat ze alle theoretische vakken in dit aparte gedeelte volgen. Lichamelijke opvoeding volgen ze uiteraard wel in het sportdomein.”
“De domeinen in het schoolgebouw staan op zichzelf, maar dit betekent niet dat leerlingen en personeel zich niet tussen de verschillende domeinen kunnen bewegen”, zegt De Rooij. Hiervoor loopt er een zogenaamde straat door het gebouw heen, wat tevens het verbindingselement vormt in het gebouw. “De straat start in de aula. Met een brede trap, die doorloopt tot aan de tweede verdieping, kun je naar alle domeinen toe.”
Aandacht voor duurzaamheid
De duurzaamheid van het nieuwe schoolgebouw is een van de aspecten waar het Ashram College erg trots op is. “De architect heeft echt zijn stempel op het gebouw gedrukt door duurzaamheid hoog in het vaandel te stellen”, vindt De Rooij. “Het wordt een bijna energieneutraal schoolgebouw zonder gasmeter, mét warmtepompen en zonnepanelen op het dak. Daarnaast worden er ook veel materialen van het huidige gebouw hergebruikt in het nieuwe ontwerp. De houten vloer in de gymzalen wordt bijvoorbeeld op diverse plekken in het nieuwe gebouw verwerkt.”
Een opvallend onderdeel van het ontwerp is de daktuin, die op de nieuwe gymzalen komt te liggen. De Rooij is zichtbaar enthousiast over deze toevoeging en vertelt: “De daktuin is echt een mooie toevoeging aan het gebouw. De reacties hierop zijn dan ook erg positief.” De daktuin is toegankelijk vanaf de tweede verdieping en zal drie functies dienen. “Het kan gebruikt worden voor educatie, denk bijvoorbeeld aan bepaalde planten die er kunnen groeien wat handig is voor de biologieles. Daarnaast kan het gebruikt worden voor sport, zoals een potje basketbal. Een andere belangrijke functie is recreëren, zowel voor leerlingen als docenten. Het moet een fijne plek worden om even lekker te ontspannen.”
Ook op het schoolplein is aandacht voor duurzaamheid. “Het schoolplein zal ook gedeeltelijk met voorradig materiaal worden gerealiseerd. Het beton van de huidige trap wordt gebruikt voor de stenen rondom de perkjes. De rastertreden van de huidige noodtrap kunnen worden gebruikt om de route op het schoolplein te accentueren, en de klinkers van het huidige schoolplein kunnen worden gebruikt voor de parkeerplekken.” Daarnaast blijven de grote bomen van de huidige binnentuin op hun plek staan. “De bomen blijven staan, alleen de functie van de plek wordt anders. Zo heb je voor het nieuwe schoolplein al gelijk volwassen bomen die een mooi groen aanzicht geven en tevens beschermen tegen de zon.”
Tekst loopt door onder de foto
Ruimte voor innovatie
Mogelijk komt er ook een wadi op het schoolplein, een bufferings- en infiltratievoorziening die tijdelijk gevuld is met regenwater. “Dit zorgt ervoor dat regenwater wordt opgevangen en kan worden hergebruikt als grondwater. Of er genoeg ruimte voor is, is alleen de vraag, want die ruimte kan dan niet meer gebruikt worden door leerlingen/personeel. De mogelijkheid voor deze innovatieve en duurzame oplossing wordt nu onderzocht, maar het is in ieder geval een mooi streven”, stelt De Rooij.
Het lockersysteem zal ook op een andere manier vorm krijgen. “Leerlingen gebruiken steeds minder papier omdat er steeds meer digitaal gaat. Ze hebben bijvoorbeeld allemaal hun eigen device. Vaste lockers zijn daarom voor veel leerlingen eigenlijk overbodig geworden, want wat moet je er nog in leggen als je geen boeken hebt?” Daarom komen er in het nieuwe schoolgebouw geen vaste lockers meer op een centrale locatie, maar komt er een systeem dat gebaseerd is op lockers in zwembaden. “Een kluisje kun je dan gebruiken door bijvoorbeeld een code in te voeren, of een leerpas of app te gebruiken. Wat de beste optie daarvoor is zijn we nog aan het onderzoeken.”
Persoonlijkheid
Maar het nieuwe schoolgebouw moet bovenal ook persoonlijkheid uitstralen. Dat is iets waar de leerlingenraad zich hard voor maakt. “Het leuke aan het Ashram College is dat we een actieve leerlingenraad hebben. Zij hebben ook meegedacht met de inrichting en de vormgeving van het gebouw. Dat ze zelf geen les meer krijgen in het nieuwe gebouw vinden veel leerlingen wel jammer, maar het enthousiasme is er niet minder om”, zegt De Rooij. “Wat de leerlingenraad belangrijk vindt is dat er in het nieuwe gebouw ook voldoende ruimte is voor kunst aan de muur. We zorgen er dan ook samen met de architect voor dat het absoluut geen steriel en zakelijk schoolgebouw wordt.”
Het ontwerp dat nu op tafel ligt is zo goed als definitief. “Dat wil zeggen dat de indeling van de school vast staat. De positionering van de ramen en deuren is ook definitief, maar voor de gevel wordt nog voor een donkerdere kleur steen gekozen. De kleur van de kozijnen verandert daardoor ook nog. Er zal ook nog meer groen in de gevel van het gebouw terugkomen. Samen met docenten wordt er daarnaast gekeken naar wat er voor elk domein nodig is om goed onderwijs te kunnen geven. Dit is echt op detailniveau en wordt gedaan in de werkgroepen die per domein zijn gevormd.”
Klaar voor de toekomst
Naar verwachting kan het nieuwe schoolgebouw van het Ashram College in het voorjaar van 2023 worden opgeleverd. De verhuizing naar het nieuwe gebouw vindt plaats in de zomer van 2023, zodat leerlingen vanaf het schooljaar 2023/2024 les kunnen krijgen in het gloednieuwe gebouw. Daarna kan het huidige schoolgebouw gesloopt worden, zodat in het najaar van 2023 gestart kan worden met het realiseren van het schoolplein. Verwacht wordt dat het schoolplein dan in het voorjaar van 2024 gereed is.
De Rooij kan niet wachten totdat dat moment daar is. “We zijn al jaren bezig met de nieuwbouw. Dat het nu bijna echt gaat beginnen is spannend, maar wel een erg mooi vooruitzicht. Nu ben ik namelijk veel bezig met hoe het gebouw er op papier uit komt te zien, maar als het gebouw er straks staat geeft dat natuurlijk een totaal andere dimensie. Ik zie er daarom echt naar uit om het schoolgebouw gereed te zien. We gaan een drukke tijd in, maar met elkaar werken we wel toe naar een schitterend nieuw schoolgebouw dat geschikt is voor het hedendaagse onderwijs.”