Zo scoorde het station in Alphen afgelopen jaar bij treinreizigers
NS en ProRail schakelde in 2020 opnieuw het bureau I&O Research in om onderzoek te doen naar de beste en slechtste treinstations van ons land. Maar liefst 150.000 reizigers namen deel aan dit onderzoek. Hoe scoorde Alphen?
De 150.000 reizigers kregen diverse vragen over de stations. Aspecten zoals veiligheid, onderhoud, winkels, toiletten en kiosken waren hier belangrijke speerpunten. ‘’We zien al jaren dat de waardering voor onze stations stijgt. Sinds 2018 zijn we samen met ProRail volop aan het investeren in onze stations. Het resultaat daarvan zien we terug in deze cijfers’’, zegt Anneke de Vries, Raad van Bestuur van NS.
Vanwege de pandemie was het een stuk rustiger dan normaal op de stations. Volgens De Vries had dit een positieve invloed op de beleving van de reizigers. ‘’We hebben er alles aan gedaan om de stations in coronatijd aangenaam te houden, voor onze reizigers, maar ook voor onze ondernemers op het station.”
De tevredenheid over Station Alphen aan den Rijn bij treinreizigers is de afgelopen jaren gestegen. Zo gaven ondervraagde treinreizigers in het jaar 2014 in 54 procent van de gevallen nog een zeven of hoger. In 2018 lag dit percentage op 62 procent en in 2019 op 72 procent. Dit jaar daalde de score echter iets. 69 procent van de ondervraagden gaven het station in Alphen in 2020 een zeven of hoger.
Treinstations in de buurt van Alphen zetten ook mooie scores neer. Zo krijgt station Bodegraven van 68% van de ondervraagden een zeven of hoger. En ook op Station Gouda heeft 65% minimaal een zeven over voor de treinstandplaats. Station Boskoop-Snijdelwijk heeft zelfs een plekje bij de drie beste stations bemachtigd. 94% van de deelnemers gaf dit station een zeven of hoger.