Studenten geven collegereeks aan bewoners van Rhijndael en Driehof
De Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan heeft bij twee locaties van WIJdezorg een collegereeks gegeven. Een mooi en leerzaam iets, zowel voor de bewoners als voor de studenten die de colleges geven.
Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan streeft naar een maatschappij waarin een leven lang leren voor iedereen in Nederland de norm is. Om hieraan een impactvolle bijdrage te leveren, organiseerden zij interactieve seniorencolleges, gegeven door studenten. De activiteiten zijn cognitief uitdagend en verbinden generaties met elkaar door middel van het delen van kennis. Want persoonlijke groei is niet afhankelijk van leeftijd.
De studenten die de colleges gaven konden zelf een onderwerp kiezen uit hun studie of vakgebied. Zij gaven dus een seniorencollege over een onderwerp dat echt hun interesse heeft en waarover ze graag vertellen en van gedachten wisselen met deelnemers. De studentendocent geeft altijd een collegereeks, dat wil zeggen een serie van vier verschillende colleges rondom één thema.
Binnen collegereeksen passen de studenten de colleges aan voor senioren, ook voor mensen met dementie. Ze organiseren interactieve colleges, juist gegeven door studenten, zodat de kloof tussen mensen met dementie en de maatschappij wordt verkleind. Hiermee bieden ze een betekenisvolle activiteit aan, waarbij gelet wordt op richtlijnen als een duidelijke structuur, veel afbeeldingen, veel interactie, veel terug naar vroeger. Er wordt nadruk gelegd op dat wat iemand nog wél kan.
Collegereeks in Rhijndael en Driehof
In juni kregen de bewoners in Rhijndael colleges over Noorse Mythologie, een weg naar de ondergang, Griekse Mythologie en saga’s van helden. Aan de bewoners van het verzorgingshuis in Driehof werd ook een collegereeks gegeven. Daar was het onderwerp ‘slimme computers’. Aan bewoners werd een algemene vraag gesteld zoals: 'Zou u een krant lezen als die door een computer geschreven is?' of 'Is een schilderij gemaakt door een computer ook kunst?'
De colleges gingen niet inhoudelijk over het werken met computers, maar meer over wat een computer zoal kan. Zo ontstond er, mede door de inzet van student Celine, een interactie met bewoners die luisteren, kijken, meedenken en zo met elkaar in gesprek gaan tijdens deze colleges. Een mooie ervaring, zowel voor de bewoners als voor de studenten.